Saturday, 19 July 2014

Malam Lailatul Qadar

Edit Posted by with No comments
sedarkah kita sekarang kita dah berada di 10 malam terakhir di bulan Ramadhan.. Allahu.. dah penghujung ramadhan dah.. pejam celik pejam celik.. dah nak abis.. cepatnya masa berlalu kan.. sekarang kita dah berada di fasa yang ke3.. fasa pelepasan dari azab neraka.. sebut jer 10 malam terakhir.. secara automatik akan terbayang malam lailatul qadar kan.. jom ketahui lebih lanjut malam lailatul qadar ni...



Ciri2 Malam Lailatulqadar

> Imam Hasan al-Basri, berkata antara tanda malam lailatulqadar ialah suasana malamnya tenang, damai, tenteram, tidak panas dan tidak terlalu dingin.
> Air laut juga kelihatan jernih, anjing tidak banyak menyalak dan matahari terbit pada keesokan paginya dengan sinar putih bersih dan cahaya yang redup.
> Dalam Sahih Muslim dinyatakan bahawa pada malam lailatulqadar seramai 70,000 malaikat turun dari Sidratul Muntaha ke bumi.
> Malaikat membawa rahmat Allah memasuki rumah serta memberi salam kepada orang Islam kecuali rumah yang mempunyai anjing, khinzir, arak dan patung.
> Malaikat akan naik semula ke langit secara serentak dengan sayap
puluhan ribu malaikat itu melindungi pancaran panas matahari menyebabkan suasana di bumi dingin dan tenang.
> Sesiapa yang menyedari tanda itu, mereka hendaklah meningkatkan amalan dan berdoa sepanjang hari sebagaimana ketekunan ibadahnya di malam hari.
> Malam lailatulqadar adalah malam yang penuh rahsia. Hanya Allah mengetahui bila ia terjadi. Rasulullah sangat menggalakkan umatnya mencari peluang beriktikaf di malam lailatulqadar.
Aisyah meriwayatkan bahawa
Rasulullah bersabda: “Carilah malam lailatulqadar pada bilangan ganjil dalam tempoh sepuluh hari terakhir bulan Ramadan.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, At-Tarmizi dan Ibnu Majah)
> Mengikut Anas daripada nabi menyatakan bahawa: “Allah menganugerahkan kepada umatku (Muhammad) lailatulqadar dan tidak diberikan kepada umat sebelumnya.”
> Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Carilah lailatulqadar pada malam-malam yang ganjil daripada sepuluh malam terakhir di bulan Ramadan.” (Hadis riwayat Bukhari)
> Gandakan ibadat pada malam ganjil bermula sepuluh malam terakhir pada bulan Ramadan terutamanya pada malam ganjil iaitu 21, 23, 25, 27 dan 29.
> Doa yang amat dianjurkan dibaca pada malam lailatulqadar selepas membaca tasyahhud adalah sebagaimana hadis yang diriwayatkan Ali bin Abu Talib. "Sesungguhnya Rasulullah membaca pada solat witirnya (selepas tahiyat): ‘Ya Allah Sesungguhnya aku berlindung dengan keredaan-Mu daripada segala kemurkaan-Mu. Aku berlindung dengan kemaafan-Mu daripada segala balasan yang bakal ditimpakan. Aku juga berlindung dengan Zat-Mu yang tidak terhitung segala nikmat dan belas kasihan yang Engkau berikan, kami hanya mampu berusaha memuji-Mu seperti mana pujian yang layak bagi Zat-Mu.’” (Hadis sahih riwayat al-Tirmizi, al-Nasaai, Abu Daud, Ahmad)
> Umat Islam dianjurkan berdoa sebagaimana dikhabarkan daripada Aishah: “Ya Rasulullah, apa pendapatmu apabila aku mendapati salah satu malam daripada lailatulqadar apakah yang sepatutnya aku ucapkan?”
Bahawa Aisyah bertanya kepada Rasulullah: “Wahai Rasulullah, sekiranya aku berada pada lailatulqadar, apa yang aku perlu buat? Baginda menjawab:
“Katakanlah: ‘Allahumma innaka ‘afuwun tuhibbu al-afwa fa’fu’anni (Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Lagi Maha Mengasihi untuk mengampun, maka ampunilah aku).’” (Hadis riwayat Imam Ibnu Majah).

kenapa Allah merahsiakan malam lailatul qadar??? 



apakah tips untuk meraih lailatul qadar???


mesti korang tertanya-tanya kan apa amalan sunat yang boleh dilakukan malam lailatul qadar... nilah antara amalan yang boleh dilakukan pada malam lailatul qadar.. 

1. Sembahyang sunat wudhuk.
2. Sembahyang sunat hajat berdoa minta dipertemukan Allah dengan malam Lailatul Qadar.
3. Membaca al-Quran.
4. Istighfar
5. Zikrullah
6. Bertasbih
7. Selawat
8. Sembahyang sunat tahajjud.
9. Sembahyang sunat tasbih.



bagi yang tengah 'cuti'.. jangan sedih jangan bimbang.... ingatlah.. cuti itu juga antara anugerah dari Allah... tak perlu sedih.. cheer up okeh ! (^_^) korang boleh berzikir.. istighfar... berdoa.. korang juga disarankan membaca tafsir Al-Quran.. 

sekadar ni jelah apa yang boleh amira share dengan korang semua.. semoga kita diberi keizinan oleh Allah untuk berjumpa malam lailatul qadar ini.. insyaAllah.. bagi yang susah berjaga tengah malam.. amira bagi tips.. sebelum tidur ambillah wudhuk dan niatkan dalam hati mintak Allah kejutkan pada waktu sekian-sekian.. insyaAllah akan terjaga.. janganlah pulak terjaga then sambung tido semula... hehehe.. amira tau sangat korang neyh ! =p

0 comments:

Post a Comment