Friday, 17 April 2015

Jagalah Solat, Jagalah Al-Quran

Edit Posted by MissShyShy with No comments



“Cinta Kami Pada Al Quran”
Lisanku basah oleh Ayat-ayatMu

TelingaKu sejuk dengan Manis Ayat-ayatMU

Hatiku bergetar berderuh mengiring FirmanMU

Mataku tunduk dan berair tersentuh kebesaranMU

Apakah ini yang namanya Cinta pada Al quran Mu

Engkau yang Turunkan Ia dengan sayap memenuhi langit

Tidak bisa baca terus dibaca, sampai dipeluk

Dalam tempat yang gelap menjadi terang

Dengan hati yang gundah kini tampak cahaya

Pertanda risalah Al quran membumi menyatukan hati

Jiwa-jiwa yang sesat dituntun dengan Kebenaran

Jiwa-jiwa yang kerdil disambut uluran Kasih Sayang

Hingga terbukalah pintu yang kasar lagi membeku

Diam—-diam mengagumi walau kabut hitam menyelimuti

Kini wahyumu Al quran dalam pelukan penuh cinta

Cinta kami pada Al quran bukti bakti Kami padaMU

Engkau hidupkan kami sinar Al quran pedoman kami

WajahMu tampak semakin indah janjikan kedamaian

Dikala indera ini berakrab dengan kata-kataMU

Ungkapan cinta pada Al quran bagaikan tetesan air Hujan.

Didengar dan dibaca pesan Mu dalam Al quran

Kebajikan bertambah hatipun semakin tenang

Cinta yang lain bolehlah penuh dusta

Tapi cinta pada Al quran penuh keimanan

Penolong dialam fana berlanjut dialam sana

Cinta kami pada Al quran tak akan pernah surut

Cinta kami pada Al quran akan terjaga

Karena ia pun terjaga oleh Mu

Aku cinta Al quran dan Rindu PadaMu




mungkin selama ini Allah letakkan ana dikelilingi oleh insan-insan yang bagi ana biasa sahaja.. persekitaran yang biasa.. nak dikatakan teruk, tak ! nak dikatakan suasana yang penuh islamik pun tak jugak. biasa sahaja. dikelilingi insan-insan yang masih tahu kewajipan solat dan mengaji. masih pandai solat. masih boleh mengaji. cuma kekadang terikut iman atau nafsu sahaja.

tapi, MasyaAllah... bila amira involve dengan dunia luar. hidup di uni. Ya Allah, jauhnya berbeza.... kekadang diri ini terasa takut sangat.. Allahu... bab solat dan al-quran, memang tak dipandang pun.. ambil sambil lewa je. ramai mana yang boleh kita tengok tak solat. tak baca al-quran. bukan ana nak kata, tapi itulah yang terjadi di dunia luar sekarang.

kekadang students ni senang je. lambat ke kelas, terus tak solat. semudah itu pandangan diorang terhadap solat ni. kalau rajin, solat. kalau malas, tak solat. bukan kaum adam je ni, tapi kaum hawa. masyaAllah. terlalu ramai. mungkin ada sampai sekarang, solat tak pernah cukup. ana tak rasa marah, tapi ana rasa sangat kasihan ! kasihan pada mereka. masih terlalu lalai dengan dunia.

bila kita renungkan, sebab itulah remaja sekarang akhlak mereka semakin luntur dan luntur. semakin punah ! sebab mereka tak menjaga solat. dalam islam dah sebut bahawa, solat itu boleh mencegah dari kemungkaran. dah kalau kita tak sendiri tak pernah ambil berat berkenaan solat, macam mana nak cegah diri kita dari kemungkaran.




Al-quran. masyaAllah.. kita tengok budak-budak kecil darjah 1 dan darjah 2 pun dah start baca al-quran. dah melangkah setapak dari iqra'. Sejuk je kita tengok budak-budak mengaji. tapi apa yang mengejutkan amira, dah umur 19 tahun. tapi masih tergagap-gagap baca al-quran. Astarfirullah. tak boleh nak baca dengan lancar lagi. dan ada jugak yang masih tak tahu baca al-Quran langsung. macam mana kalau nak mengaji al-quran, dah kalau tak pandai. Allahurabbi. 

bila usia dah meningkat, malu nak belajar. Allahu.. ukhti sayang, tak perlu malu nak belajar sayang... malu jika Allah tarik nyawa kita masih dalam keadaan yang tidak pandai mengaji. biar malu sekarang, tapi senang dikemudian hari.

di alam barzakh nanti, tak akan ada sesiapa yang boleh tolong kita di alam barzakh.. orang yang kita sayang gila-gila.. boyfriend or girlfriend kita pun tak boleh nak tolong.. tapi al-Quran yang kita baca boleh tolong kita. tapi macam mana al-Quran nak tolong kalau kita sendiri malas nak baca, jangankan baca. buka al-Quran pun dah malas. Allahurabbi. 

pesanan ana, bagi akhi dan ukhti di luar sana, jagalah solat. jagalah al-Quran. bila kita jaga solat, jaga al-Quran. insyaAllah kehidupan kita akan lebih terjamin dan tenang. walau macam mana pun rintangan dan cubaan yang Allah berikan, kita akan tempuhi dengan tenang je. sebab kita yakin pada Allah.

ingat ! letakkan solat dan al-quran tu di peringkat teratas dalam kehidupan kita. insyaAllah yang lain akan menyusul. akhlak, ibadah akan datang seiring. 

0 comments:

Post a Comment