Sunday 4 March 2018

BM235 / BA235 - BACHELOR OF HEALTH ADMINISTRATION (HONS)





Health Administration atau lebih dikenali as Heals di kalangan student-student course ni. Before this course ni guna code BM235 tapi start from this semester, dia punya code dah tukar ke BA235. Sikit lah briefing berkenaan dengan this course. BM235 under Faculty Business Management and available dekat Uitm Selangor Kampus Puncak Alam. 

Mostly yang akan dapat course ni adalah student business and student science. For science's student, kira big advantage lah untuk diorang, sebab diorang dah ada basic science lagipun memang bidang diorang... untuk yang business's student... memang kena struggle lebih sikit laa, especially yang memang bukan aliran science dari sekolah....




This program covers

  • Managing Healthcare Organizations
  • Health Economics
  • Health Informatics
  • Health Service Communication
  • Health Financial Management
  • Hospital Management
  • Management for Health Records
  • Health Project Management
  • Issues in Healthcare


Year 1

Semester 1
  • Co-curriculum I
  • Mandarin I
  • Islamic & Asian Civilization
  • Fundamentals of Business
  • Communication for Professionals
  • Event Conceptualization & Planning
  • Intermediate Financial Accounting & Reporting
Bagi student penerapan diploma, akan dapat pengecualian credit for certain subject and of course co-curriculum dah takde. 

Semester 2

  • Co-curriculum II
  • Mandarin II
  • English for Critical Academic Reading
  • Managing Healthcare Organizations
  • Customer Service Principles
  • Health Economics
  • Health Informatics
  • Health Service Communications
Year 2

Semester 3
  • Co-curriculum III
  • Mandarin III
  • English for Oral Presentations
  • Principles of Entrepreneurship
  • Medical & Health Terminology
  • Health Financial Management
  • Conflict Management & Negotiation Strategies
  • Hospital Management
Semester 4
  • Billing & Insurance
  • Medical Coding I
  • Personnel Administrative & Management
  • Organizational Behaviour
  • Multimedia for Event Management
  • Management for Health Records
  • Healthcare Marketing
Year 3

Semester 5
  • Sejarah Malaysia
  • English for Professional Interaction
  • Research Methods
  • Medical Coding II
  • Issues in Healthcare
  • Quality in Customer Service
  • Health Project Management
Semester 6
  • English Exit Test
  • Academic Project
  • Industrial Training



Executive and middle level management positions in industries related to

  • Health & Wellness
  • Insurance
  • Pharmaceuticals
  • Managed Care System
  • Research & Consultancy
  • Data Management
  • Business Management



Thats all serba sedikit berkenaan dengan this course... syllabus and subject sometimes akan berubah-ubah, it depends. 

untuk maklumat lebih lanjut, boleh rujuk disini 'Health Admin'. 

26 comments:

  1. Antara course office system dgn health admin ni , mana lagi bagus

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagi saya, dia takde mana yang bagus and tak bagus.. it depends on yourself. ke arah mana minat awak.. kalau minat awak more on office surrounding, berkaitan office system. just go on dengan office system. tapi kalau awak minat science and health, minat kerja hospital.. boleh pilih course health admin..

      Delete
  2. Awak, boleh ke saya email utk tanya pasal kos dengan lebih lanjut. Saya mcm berminat je 😁

    ReplyDelete
  3. Hi nak tanya. Nak masuk course ni muet kena band brape?

    ReplyDelete
  4. muet saya kurang pasti.. tapi saya band3 je. hehehe..

    ReplyDelete
  5. Hye,kalau saya nk tahu lebih lanjut tentang kos ni boleh?🥺 Really interested to further my degree soon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hye! untuk tahu lebih lanjut berkeaan course ni, awak boleh refer di post https://datinirawmk.blogspot.com/2020/02/course-health-administration-uitm.html

      Delete
  6. Assalamualaikum, saya nak tanya kalau saya tiada basic science boleh masuk course ni jugak ke ? sekarang saya diploma in office meanagement. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam, boleh.. saya pun sekolah ambik aliran akaun dan diploma business study. tapi degree dapat course ni.

      Delete
  7. Sis, apa requirement for this subject? Kwn saya from other ipt(uthm) so bolehka ambil this course or x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai.. specific requirement saya tak pasti pulak. Untuk permohonan nanti akan ada beberapa choice.. so if berminat, letak la pilihan pertama.. dan untuk saya, this course actually bukanlah pilihan pertama saya, tapi rezeki dapat course ni.. =)

      Delete
  8. Hi, peluang pekerjaan untuk course ni meluas tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. peluang pekerjaan untuk course ni more on healthcare sector.. tapi bahagian office or administration.. di malaysia ni banyak hospital, klinik swasta/kerajaan.. jadi peluang memang ada.. tapi bagi saya as personal.. rezeki kerja ni bergantung atas rezeki masing-masing.. sekarang ni ramai yang kerja bidang lain, belajar bidang lain.. dan saya syorkan untuk fresh graduate tidak terlalu memilih kerja pada awalnya.. mana ada peluang, cuba untuk grab dulu.. kumpulkan experienced dan kemudian baru cari peluang yang lebih jauh.. ;)

      Delete
  9. Hi, Course ni ada banyak pengiraan tak dan subject science dia boleh senang untuk di catch up tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. subjek pengiraan memang ada.. tapi tak banyak. kalau tak silap saya subjek health financial and billing ada pengiraan.. untuk subject science boleh senang catch up atau tak.. bergantung kepada individu.. science banyak kena hafal term-term medical dan penyakit.. kalau malas nak menghafal and study tu memang susah.. tapi so far insyaAllah kalau rajin, semuanya okay je.

      Delete
  10. Great job for publishing such a beneficial web site. Your web log isn’t only useful but it is additionally really creative too. There tend to be not many people who can certainly write not so simple posts that artistically. Continue the nice writing Persian food near me

    ReplyDelete
  11. Hi..nk tanya.. degree health admin ni boleh ke klau internship masuk bhgn Nurse administration?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bahagian nurse tak dapat.. nursing ada sijil khas diorang.. dan memang kalau nurse, kalau kerja pun syarat requirement dia kena ada sijil tersebut..

      Delete
  12. Hai saya nak tanya..course ni byk saingan tak? kiranya memang ramai ke student course ni? sebab saya tgh pilih course utk rayuan upu..kalau course ni saingan sengit saya nk elakkan pilih walaupun saya agak berminat la jugak dgn course ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. bg saya xsengit sgt..saya dpt pilihan pertama kos ni .. apply lah..kot nnty jmpk..kos ni uitm puncak alam ja ada..mari ii..tp tuah .rasa mnyesai plk..sbb kos ni ramai pp🤧..hehe..tp ok ja..masuk ii..

      Delete
  13. Hai akak, nak tanya kos ni blajar dlm bm ke eng ? Dan rata2 student dlm kelas akak dpt pointer brapa (Asasi/diploma/matrikulasi/stpm)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi.. di UITM belajar dalam english awak, semua subjek dalam english kecuali pendidikan islam dan subjek bahasa.. pointer tu untuk saya benda yang subjektif.. kalau awak usaha dan score carry mark dan final.. insyaAllah pointer awak akan tinggi, tapi kalau kita tahu kita lemah dalam certain subject then kita still main-main belajar, so kita takleh nak expect kita akan dapat pointer tinggi. sama jugak dengan saya dan kawan-kawan.. mana yang memang nampak kesungguhan study dan buat assignment, memang diorang score pointer.. mana yang banyak main, kurang sikit pointer diorang.. dari asasi, diploma, matrik atau stpm ke bila dah masuk uni.. semua akan jadi level sama dan bergantung pada usaha dan rezeki masing-masing..

      Delete
  14. assalamualaikum hai awak. saya nak tanya so far belajar macam mana ? okay tak ? sebab saya pun from banking then degree dapat kos ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. hai.. saya dah graduate tahun 2020 awak.. hihi.. insyaAllah okay je.. congrats awak dapat course ni! Belajar rajin-rajin and good luck!

      Delete
  15. hi, saya diploma pendidikan awal kanak kanak dari UPSI.
    saya minat dengan course ni, jadi saya mohon by direct intake uitm untuk course pendtabiran kesihatan ni. kalau ikut pointer, dia nak at least dari diploma lain 3.0, and muet at least 2.0. ada chance ke saya akan dapat course ni if saya mohon by direct intake? direct intake senang ke dapat? saya 6credit, and 2 D. math and perniagaan D, dia nak at least math lulus. saya risau takut tak dapat, tapi saya nak sangat dapat :( rasanya ada peluang ke?

    ReplyDelete