Sunday, 22 June 2014

Entry Terbaru Untuk Bulan Ini

Edit Posted by MissShyShy with No comments

salam 1 ummah dan salam sejahtera untuk pembaca sekalian... mesti korang susah kan nak cari dan baca entry-entry yang lepas-lepas.. amira memang bercadang nak kumpulkan semua link entry-entry dalam satu page.. nanti senang.. korang semua tak perlulah nak bersusah-payah scroll down buka page yg sebelum-sebelum neyh.. tapi asiff jiddan.. masa sekarang ni belum mengizinkan amira untuk berbuat sedemikian.. sebabnya amira masih menunggu broadband dari ayah amira.. amira belum balik terengganu lagi.. waaaa !!! seriously.. amira rindu sangat terengganu.. rindu nak lepak dengan sahabat-sahabat kat giant... dekat pantai batu burokkk.. waaaa.. sebut jer pantai.. terimbas ombak-ombak dan angin sepoi-sepoi.. cewahh !! haha.. rindu nak naik motor pergi taman tamdun islam ( masjid kristal ) petang-petang... rindu semua tuuuuu!!!! ok. dah bnyak merapu.. back to the main topic..

tapi insyaAllah minggu depan kawan amira yang duduk terengganu jugak akan balik.. sedih. amira tak boleh nak balik sekali. sebabnyer tiket untuk balik ke terengganu ader.. tapi yang nak blik kt jengka ni semula tak ader.. so.. amira taknak lah menyusahkan ayah amira nak mintak tlong belikan kt sana.. jadi amira putuskan amira tak balik.. amira hanya akan balik raya nanti.. *menangis* konon ! hahaha~ nanti amira akan mintakkan kawan amira tu tlong amikkan broadband tu kat ayah amira.. nanti bolehlah amira on if amira free.. okeh????

sedih jer muka korang ?? hahhaa.. takpe. amira kan baik. cewaaahh ! syok sendiri.. haha.. untuk tidak menghampakan kalian semua.. amira akan letakkan sikit link entry-entry yang terbaru... senang lah korang.. juz click jer !!!! ok ~ semoga terhibur dan bermanfaat untuk kalian semua.. segala yang baik dan kelebihan datang dari Allah.. segala yang buruk dan kekurangan datangnya dari kekhilafan amira sendiri... 

juz click tajuknya (^_^)

>> syukur kini aku menutup aurat
>> cerita dari seorang ustaz 
>> cinta seorang ustazah
>> di jalan dakwah aku menikah
>> come back
>> leftenan hipokrit dan sarjan munafiq
>> aku bukan ustaz poyo
>> espiemnostrophobic ? apa itu doktor ? 
>> tersenyumlah sayang .. mengapa aku diuji

setakat ni dulu amira letakkan okey.... got to go.. babai sayang semuaaaaaa.. <3 assalamualaikum...

Syukur Kini Aku Menutup Aurat

Edit Posted by MissShyShy with No comments
Detik waktu yang semakin hari semakin membuka mata aku yang sedikit sepet ini untuk melihat betapa indahnya wanita yang menutupi auratnya dan melabuhkan pakaiannya di hadapan ajnabi. Aku masih samar dan hampir setahun lebih mencari identiti diri dengan membandingkan diri aku dengan wanita-wanita muslimah yang lain.
“Ya Allah, bagaimanakah dia boleh berpakaian menutup aurat begitu, sedangkan aku masih berpakaian membalut aurat?”
“Aku nak pakai cantik-cantik la, biar jejaka-jejaka hensem melihat dan mengetahui kewujudan aku.”
“Aku nak hias elok-elok la sikit sebab nak jumpa kekasih hati aku.”
“Eh, dia tu pakai baju besar-besar tak rimas ke?”
Dan banyak lagi kenyataan dan persoalan yang dituturkan dalam minda dan hati aku. Astaghfirullahalaziim… begitu kolot pemikiran aku.
Aku pernah terfikir untuk mencuba berubah dan berhijrah menutup aurat dengan sempurna setelah masuk ke alam kampus. Namun, aku terlalu mengikut kata hati yang kadangkala membuat keinginan berubah itu menjadi mati.
Fikiran aku terus berputar mengatakan bahawa, jika aku ingin berubah untuk menutup aurat dengan sempurna, seluar jeans yang baru dibeli macamana? Baju-baju kesayangan tak dapat dipakai lagi, dan sewaktu dengannya. Tanpa aku menyedari, Allah telah membuka pintu hati aku secara perlahan-lahan, memberi taufik dan hidayah-Nya untuk mengubah cara berpakaianku seperti wanita muslimah yang ingin mencari syurga yang abadi.
iluvislam, hijab
Dan aku yakin, segelintir kaum hawa yang menangguh untuk berubah adalah disebabkan tidak bersedia untuk beristiqamah, kerana perangai yang kurang elok, dan rasa sayang terhadap pakaian yang baru dibeli, mahal dan cantik.
Wahai kaum hawa, berdoalah agar dibukakan pintu hati untuk menutup aurat dengan sempurna, berkorbanlah walau kalian sayang dengan pakaian mahal, sendat, cantik dan seumpama itu. Percaya dan yakinlah bahawa, pengorbanan itu tidaklah sia-sia melainkan pelbagai limpahan ganjaran yang akan Allah hadirkan nanti.
Memang ramai yang terfikir :
“Tutup aurat je, perangai tak tahulah; lebih daripada setan.”
“Harap je tutup melitup, perangai tak senonoh, ketawa berdekah-dekah.”
“Kalau aku nak berubah pakai elok-elok, aku nak ubah perangai dulu.”
Wahai sekalian sahabat-sahabat, perangai susah nak berubah. Kalau la nak tunggu perangai berubah dulu, kita tak tahu bila la nak dapat tutup aurat seperti garis panduan Islam. Buka minda kita, cuba berfikir secara logik, sekiranya kita cuba untuk menutup aurat dengan sempurna, dengan izin Allah, secara perlahan-lahan perangai yang buruk tadi akan turut berubah ke arah yang lebih baik. insyaAllah. Sama-sama kita doakan.
Hadirnya aku di sini, ingin cuba membuka mata kaum hawa yang aku cintai, sedarlah kita hidup cuma sementara, mati tak tahu bila, ajal masa mana pun boleh tiba. Berubahlah sebelum terlambat, berkorbanlah kerana pengorbanan itu harus dikorbankan.
Untuk apa?? Untuk menggapai redha Ilahi.
Untuk siapa?? Untuk Pencipta kita yang seharusnya kita patuhi.
Mengapa?? Kerana itu dituntut dalam Islam agama yang kita anuti.
Dan mengapa?? Kerana kita sememangnya hamba ALLAH, yang seharusnya minda dan hati selalu ingat Ilahi.
Alhamdulillah aku berubah kerana Allah. Allah telah hadirkan seseorang sahabat kepada aku yang dulunya berpakaian ‘rockers’ dan secara drastiknya dia memakai tudung bulat labuh. SubhanAllah, aku mengagumi kekuatan yang Engkau berikan kepada dirinya.
Lantas mindaku berputar ligat berfikir, “Dia boleh berubah, kenapa tidak aku?”
Aku mengumpul segala kekuatan, berubah kerana Allah, Allah lah yang menciptakan sekalian makhluk, kenapa tidak kita berkorban kerana-Nya? Sungguh banyak nikmat yang diberikan, tidakkah kita rasa betapa sayangnya Dia pada kita.
Diri ini bukanlah sempurna sangat tapi  mencuba untuk menyampaikan apa yang Allah suruh dan aku cuba untuk menyampaikan dakwah walaupun hanya sedikit.  Sudah jelas dalam Al-Quran, Allah menyuruh hamba-Nya menutup aurat, bukan membalut aurat.
“Wahai anak cucu Adam! Sesungguhnya kami telah menyediakan pakaian untuk menutupi auratmu dan untuk perhiasan bagimu. Tetapi, pakaian takwa, itulah yang lebih baik. Demikianlah sebahagian tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka ingat.” (Al-A’Raf: 26)
Sekiranya kita sendiri mengkhianati diri kita, dan membuat kezaliman terhadap diri kita, maka siapa akan menolong kita nanti.
“…Wahai manusia! Sesungguhnya kezalimanmu bahayanyaakan menimpa dirimu sendiri; itu hanya kenikmatan hidup duniawi, selanjutnya kepada kamilah kembalimu, kelak akan kami kabarkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.” (Yunus: 23)
Marilah berubah wahai kaum hawa. Tutuplah aurat dengan sempurnya. tak usah lah nak buka sini buka sana.
iluvislam, hijab
Dan… Al-Quran tidak ada keraguan padanya. Takutlah pada azab Allah. Cuba tutup aurat dengan sempurna, insyaAllah akan ada perubahan yang baik terhadap sesuatu yang lain.
“Kitab (Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa.” (Al-Baqarah: 2)
Jom sama-sama berubah! INIKALILAH!

Tuesday, 17 June 2014

cerita dari seorang ustaz

Edit Posted by MissShyShy with No comments

hai.. salam satu ummah amira tujukan khas untuk korang semua.. actually amira dapat request daripada sahabat amira.. aina fakhriah.. dia request letak criter best-best.. so.. untuk tidak menghampakan si aina neyh.. amira akan tunaikan permintaannya... sebenarnya dah lamer dah aina ni request.. tapi masa tidak mengizinkan amira nak update... so baru sekarang baru boleh buker blog.. sori aina.. hehehe ~!! semoga terhibur !!!! (^_^)

Agak menarik untuk siapa-siapa yang hendak membahagiakan isterinya. Buat para suami (dan bakal suami, hehe...), baca perbualan ustaz dengan Azman (bukan nama sebenar). Mungkin ada sedikit ibrah untuk kita semua.


"Ustaz, saya bakal melangsungkan perkahwinan November nanti. Harapnya, dapatlah saya dengar sedikit sebanyak nasihat dari ustaz sebagai bekal saya menempuh bahtera rumah tangga nanti,"seorang sahabat dari seberang laut bertanyakan nasihat saya di suatu sore.

"Alahai Azman, awak pun tahukan, saya ni tunang pon tidak, macam mana nak jawab soal nikah kahwin ni..?" Saya menambah humor, menyempitkan jurang kami.

"Tak pernah pulak ustaz tak jawab kalau saya tanya sesuatu sebelum ni..?" Beliau menyoal saya semula.

"Kalau awak tanyakan pasal Fiqh Minoriti tentang rakan-rakan kita di Kutub Utara, mungkin ana boleh cuba jawab. Tapi, kalau soal rumah tangga ni, susah sikit untuk saya respon. Belum ada pengalaman!" Saya cuba mendekatkan lagi telinga dan hati beliau terhadap pesan saya selepas ini. Biar hati itu betul-betul terbuka luas untuk menerima, sebelum saya menyuapkan resepi agung untuk berumahtangga.

Bukan alim, bukan berpengalaman. Hanya berkongsi apa yang pernah saya baca dan jumpa. Berkawan dengan orang tua-tua menemukan saya silibus yang tak akan ditemui dalam bilik kuliah.

"Apa matlamat utama awak?" Saya cuba membuat tawaran.

"Saya nak membahagiakan isteri saya," jawab beliau ikhlas. Nada suaranya sudah berubah. Sesuai dengan topik yang sedang kami bincangkan. Langkah ini langkah susah dan payah. Langkah kedua untuk mendirikan ummah yang berpayungkan khilafah.

"Kalau macam tu, senang sahaja. Pikat hati si dia. Ikatkan dengan hati awak. Pastikan hidup mati awak bersama. Bercinta hingga ke syurga, bak kata Ustaz Hasrizal," saya cuba mempromosikan produk.

"Nak pikat macam mana tu..? Boleh dikongsikan sedikit..?" Nada suaranya semakin ghairah untuk dijamukan resepi saya. Inilah masanya, umpan sudah mengena.

"Pertama sekali, selepas awak dan dia sudah halal dengan terlafaznya 'aku terima nikahnya', kucup dahinya dalam-dalam. Kalau berpeluang, kucuplah matanya. Kemudian, ucapkan di telinga si dia yang awak sangat cintakan si dia. Tapi, jangan lupa untuk ucapkan juga syukur pada yang mengurniakan cintanya pada awak, ALLAH. Sujud syukur! Lepas itu, ucapkan juga terima kasih yang tidak terhingga kerana sudi menerima awak sebagai peneman hidup," saya sedikit bersungguh sewaktu bercerita.

"Aiwah, romantik pulak ustaz ni. Pasti cair hati isteri saya nanti,"galak suaranya dengan sedikit ketawa di seberang talian sana.

"Lepas tu, kalau berpeluang, rancangkan bulan madu bersama isteri. Tak perlu belanja yang tinggi, cuma pastikan peluang itu peluang yang berkualiti. Selaraskan komunikasi, selaraskan denyut nadi dan serasikan matlamat serta tujuan hidup masing-masing. Bersedia untuk menerima kekurangan dan mengiktiraf kelebihan masing-masing. Bincangkan masa depan dan satukan imaginasi korang berdua."

"Sekali sekala, adakan surprise untuk si dia walau hanya sekuntum bunga. Kalau ada bajet yang lebih, mungkin boleh dibelikan sesuatu yang lebih berharga."

"Satu lagi, nafkah. Ini perkara penting yang telah digariskan dalam syariat kita. Jangan lewat untuk menunaikan kewajipan awak walau isteri awak ada kerjaya."

"Seterusnya, jangan lupa, bila awak terpaksa berpisah atau tinggalkan si dia sementara waktu, kucup dahi dan matanya sebelum tinggalkan rumah dan selalukanlah untuk utuskan kata-kata rindu supaya hatinya sentiasa subur dengan bunga-bunga cintanya terhadap awak. Pastikan kamu sentiasa menghubunginya setiap masa. Jangan terlewat walau sesaat cuma."

"Lebih penting, tunjukkan yang si dia lebih penting dari segala-galanya. Jangan pula awak liat untuk bertanyakan khabar kondisi si dia sedang dalam masa yang sama, awak saban hari memeriksa enjin dan kondisi Produa Myvi di depan tangga!" Sedikit humor saya selitkan dalam wasiat yang agak sinis ini. Lalu, sedikit gelakan dapat saya tangkap di hujung talian.

"Jangan lupa, bincangkan secara baik, jadual pulang berhari raya. Bimbang si dia terluka kalau tidak pulang ke rumah mertua. Jadi, jangan kedekut untuk korbankan kampung halaman untuk kebahagiaan si dia."

"Huih, banyak benar ye petua ustaz, macam pakar! Ayat pula power, macam dah bercucu tiga. Ada lagi ke ustaz? Saya dah makin bersemangat ni," Azman semakin bersemangat. Setiap patah perkataan saya dicerap sebaik-baiknya. Respon pula sentiasa ada dicelahan setiap nasihat dan idea.

"Ye, ada lagi. Mungkin ini yang paling istimewa. Bila dah ada cahaya mata nanti, cinta kamu akan terbahagi dua. Separuh untuk isteri dan separuh untuk anak-anak. So, jangan lupa untuk ungkapkan penghargaan yang tidak terhingga sepanjang tempoh hamil sehingga selepas bersalin. Ungkapan kita akan menjadi penguat semangat si dia untuk terus menempuh saat kritikal sepanjang tempoh hamil dan proses melahirkan bayi. Saya ada satu resepi rahsia," saya memancing lagi.

"Apa tu ustaz, tolonglah jangan rahsia, nanti rumah tangga saya kurang bahagia," usiknya sambil diselangi ketawa bahagia.

"Ok, resepi rahsianya, apabila anta sambut ulang tahun kelahiran anak-anak, hadiahkan juga cenderahati penghargaan kepada si dia yang berkorban 9 bulan mengandungkan anak-anak."

"Ada lagi ustaz?" Suaranya semakin galak.

"Habis. Setakat itu sahaja," saya memutuskan kata-kata. Titik noktah diletakkan di hujung bicara.


"Hai, saya tengah bersemangat ni... jantung pun tengah kencang berdegup, janganlah berhenti mengejut begitu ustaz. Nanti boleh jatuh strok saya jadinya." Selorohnya meminta perbualan kami diperpanjangkan lagi.

"Kalau awak strok, wasiatkan tunang awak untuk saya," saya berseloroh sambil ketawa bersahaja.

"Kalau awak masih sudi, masih ada resepi yang kurang menarik. Jarang orang suka mendengar resepi ini. Kalau awak betul-betul mahu, saya boleh sambung," nada suara saya mendatar.

"Boleh, saya sedia. Saya tahu, pasti akan ada manfaatnya," Azman masih bersemangat.

"Resepi ini bukan untuk memikat hati. Tapi untuk menghidupkan hati yang separuh mati. Mengesat air mata yang tak nampak alirannya. Meredakan pekikan suara hati yang tidak zahir bunyinya. Awak nak dengar ke?" Nada saya bertukar sedikit serius.

"Apa tu ustaz?" Nadanya kini berubah.

"Awak pernah kucup dahi ibu sendiri?" Tanya saya ringkas.

"Belum," ringkas juga jawapan Azman.

"Kucupi dahi ibu kamu sebelum kamu mengucup dahi isteri. Ibu itu yang berkorban 9 bulan mabuk, loya dan letih mengandungkan kita dan bersabung nyawa melahirkan kita. Mengasihi kita tanpa sebarang syarat ataupun mahar mahupun nafkah. Dahi ibu kita lebih layak untuk kita kucup sebelum kita kucup dahi isteri yang baru kita kenali beberapa bulan."

"Pernah awak berbulan madu dengan ibu? Berkongsi tujuan dan matlamat hidup dengan ibu? Bergurau senda dan bermanja-manja dengan ibu? Kalau belum, honeymoon dulu dengan ibu awak. Kelak nanti, hatinya tidak begitu remuk melihat bahagianya bulan madu kita bersama isteri dengan melupakan jasa ibu yang pernah meletakkan seluruh hidupnya untuk kebahagiaan kita. Bahagianya honeymoon kita sehingga terlupa untuk menghubungi ibu anta di desa sana."

"Pernah awak berterima kasih pada ibu kerana melahirkan awak? Ibu yang sepanjang hidupnya menemani hidup awak? Kalau masih belum diungkapkan, segerakanlah ia sebelum awak berterima kasih kepada isteri yang sudi menjadi peneman hidup awak. Ibu tua itu lebih aula (utama) menerima ucapan itu."

"Pernah surprisekan ibu awak dengan sesuatu hadiah yang istimewa? Kalau belum, surprisekan dulu si ibu itu. Nescaya, hatinya kembali berbunga-bunga. Ibu itu pastinya sunyi bila kehilangan kita, anak kesayangannya."

"Sewaktu kita mengira belanja harian dan nafkah untuk isteri, fikirkan juga nafkah dan belanja untuk ibu kita yang tak bergaji di desa sana. Ibu itu telah membesarkan kita tanpa sebarang upah mahupun bayaran. Ye, duit yang kita akan kirimkan itu bukannya bayaran terhadap kasih sayang mereka, tapi ianya menjadi tanda yang kita juga masih mengingati malah menyayangi mereka."

"Man, saya yakin, mak awak sangat sunyi waktu ini. Saban detik, telinganya pasti ingin mendengar deringan dari seberang laut. Pasti matanya selalu menatap potret awak yang digantung atau yang terselit di celah dompet. Hubungilah ibu awak sekerap yang mungkin. Kalaupun tidak seminggu sekali, pastikan dalam sebulan, khabar awak sampai kepada mak yang jauh di kampung."

"Man, kalau dengan satu ibu dan satu ayah, kita sudah tidak mampu untuk memikat hati kedua-duanya, saya bimbang lebih banyak hati-hati yang akan terluka selepas kita mempunyai dua ibu dan dua ayah."

Gelak ketawa bertukar menjadi esak dan sendu. Nada Azman yang riang kini berubah ke sebaliknya. Saya menghentikan kalam seketika. Suasana hening seheningnya. Hanya sedikit gangguan dari gelombang talian yang seakan-akan turut terpengaruh dengan suasana.

"Saya tak berniat untuk menghancurkan impian bahagia awak. Tapi, saya yakin dengan sempurnanya plot ini, awak akan lebih berbahagia. Ummat ini akan lebih berbahagia."

"Saya yakin yang awak sudah maklum. Bait Muslim (keluarga Islam) tidak akan sempurna tanpa sempurnanya Individu Muslim. Bagitulah juga, Masyarakat Muslim tidak akan lahir dari Bait Muslim yang tempang. Khilafah tidak akan terbina dengan Masyarakat yang tidak stabil. Bersemangatlah, kitalah pemulanya. Saya yakin, tarbiah yang awak lalui telah menjadikan awak Fardul Muslim (individu Muslim) yang baik. Tinggal lagi, Allah akan mendidik awak untuk melahirkan Bait Muslim yang baik. Adikku Azman, inilah jalannya."

"Go home and love your family."

Jawapan Mother Teresa selepas ditanyakan tentang bagaimana untuk mempromosikan keamanan kepada dunia. Pertanyaan itu diajukan beliau menerima Hadiah Nobel Keamanan pada tahun 1979.

"Sebaik-baik kamu adalah oran yang paling baik hubungannya dengan ahli keluarganya. Dan aku adalah orang yang paling baik untuk keluargaku."
- Hadis

Pastikan perkahwinan kita membahagiakan sejuta hati. Memuaskan sejuta jiwa. Menghidupkan sejuta roh dan menyelamatkan sejuta ummah.

Mulailah dari diri kita. Dari rumah kita. Dari Isteri dan anak-anak kita. Dari masyarakat kita. Dari negeri kita. Dari negara kita. Moga payung khilafah akan menaungi kita kelak.

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah mereka mengubah nasib mereka sendiri."
- Al-Quran

cinta seorang ustazah

Edit Posted by MissShyShy with No comments

Cerita ini mengisarkan mengenai seorang cinta ustazah sekolah Menengah. Ustazah M pernah mengajar aku daripada form 4 hingga form 5 dalam subjek ape lagi kalau bukan subjek Agama Islam. Dan kerana dorongan ustazah inilah juga aku mendapat A dalam Agama Islam masa SPM dulu. Ustazah M seorang yang sangat peramah dan penyayang tetapi perawakannya agak kasar mungkin disebabkan tubuhnya yang agak bidang dan gempal. Aku sangat menghormati ustazah M sehinggakan aku mengganggap beliau seperti mentor dan ibu aku. Pengetahuannya yang luas dalam bidang agama khususnya feqah mencerminkan lagi keperibadian beliau yang muslimah sejati.

cinta seorang ustazah

Dipendekkan cerita pada satu hari dalam kelas kami semasa subjek agama ustazah M bising-
bising pasal isu “couple” yang semakin melarat di sekolah kami. Ustazah M cukup marah kalau dengar “couple-couple” ini tambahan lagi kalau dia tahu pelajar dari kelas dia yang terlibat. Sebabkan sayangkan kami pelajar-pelajar beliau daripada terjebak dengan cinta monyet yang belum tahu hujung pangkalnya beliau telah perdengarkan kisah cinta beliau atau lebih senang aku katakan kisah jodoh beliau dengan suami beliau
sekarang.



    Kami mula tertarik dengan cerita ustazah M yang umum tahu bahawa suami beliau ialah “negro”. Tetapi aku cuma dengar-dengar dari kawan yang pernah lihat yang suami ustazah adalah “negro” (pada tanggapan kami negro ni mesti hitam legam). Maklum lar ustazah M ni orangnya dalam kategori cantik, manis, lembut dan segalanya lah ciri-ciri muslimah sejati atau lebih senang aku katakan srikandi pilihan muslimat. Ustazah M pun mula bercerita maka senyaplah seluruh kelas kerana mahu mendengar cerita ustazah M. Dulu semasa di universiti (luar negara) ustazah M pernah mengenali pemuda bernama ustaz K melalui usrah. Usahkan berjumpa tengok muka pun tak pernah ape lagi lar telefon. Mereka tidak pernah berhubung antara satu sama lain hanya sekali sekala menerusi ahli usrah yang lain. Selama 4 tahun mereka berkawan bukan bercinta tetapi hanya sekadara berkawan dan telah memasang impian untuk membina masjid sejurus tamat pengajian dan pulang ke Malaysia.





   Setelah pulang ke Malaysia, ustazah M telah ditawarkan untuk mengajar di salah sebuah sekolah menengah di ibu negara. Seperti yang pernah dijanjikan maka ustaz K pun dengan seikhlas hati bersama keluarga menuju ke rumah ustazah M bagi membincangkan hal perkahwinan dengan keluarga ustazah M. Namun sejurus tiba di rumah ustazah M, kelihatan satu kumpulan warga arab atau lebih senang saya katekan kelompok negro keluar dari rumah ustazah M. Hati ustaz K makin berdebar dan pada fikirannya debaran itu mungkin kerana segan untuk meminang ustazah M. Sebaik sahaja masuk ke rumah, Ayah ustaz K pun menyampaikan hajat anaknya dengan penuh rendah diri untuk menyunting ustazah M sebagai anak menantunya. Ayah ustazah M menerima pinangan tersebut dengan penuh kesyukuran tetapi ayahnya menyatakan
pinangan ini merupakan pinangan yang kedua. Terkejut Ustaz K mendengar penjelasan bakal ayah mertuanya rupa-rupanya sekumpulan warga arab yang keluar tadi sebenarnya membawa pinangan. Ayah ustazah M menjelaskan beliau tidak dapat memberi jawapan kerana itu adalah hak anaknya untuk memilih bakal suaminya. Maka di saat itulah ustazah M mendapat tahu bahawa beliau dipinang oleh 2 orang lelaki iaitu seorang berbangsa arab negro dan seorang lagi berbangsa melayu dan kedua-duanya Islam. Hatinya terdetik untuk melihat wajah lelaki negro yang meminangnya dan setelah melihat foto tersebut beliau terduduk berisghtifar..hitam kulitnya susah nak digambarkan
dan tiada langsung ciri lelaki yang digambarkannya jika dibandingkan dengan Ustaz K yang jauh lebih kacak. Hidung yang kembang, rambut yang kerinting keras, badan yang besar tetapi jauh di sudut hati ustazah tidak mahu mencerca makhluk ciptaan Allah. Beliau berisgtifar panjang dan beliau percaya setiap ciptaan Allah ada keistimewaannya.


   Bermula pada hari itulah beliau mula berfikir siapa bakal suami yang patut beliau pilih. Jika diikutkan hati hendak sahaja dipilih ustaz K tak perlu pening kepala memilih sedangkan beliau tahu hatinya langsung tidak tertarik pada lelaki negro itu malah tidak terlintas pun difikirannya untuk menikahi lelaki negro itu. Beliau percaya setiap yang berlaku pasti ade asbabnya dan beliau merasakan jalan terbaik ialah bukan memilih dengan hati tetapi menyerahkan kepada Allah. Maka ustazah M mula melakukan solat sunat istikharah yang biasa beliau buat di universiti dahulu setiap kali hendak membuat keputusan.
Kebiasaan setelah melakukan solat sunat istikharah beliau akan mempunyai perasaan yang baik terhadap pilihannya atau bermimpi. Pernah semasa beliau melakukan solat sunat istikharah untuk membuat pilihan kursus apa yang patut beliau pilih dengan keputusan SPM yang cemerlang dan dalam mimpi beliau muncul mengenai pengajian Islam. Tidak terlintas dalam fikiran beliau untuk mengambil pengajian islam dan cita-citanya untuk mengambil jurusan kedoktoran. Namun beliau percaya mungkin mimpi tersebut memberi jawapan kepada pilihan beliau. Maka beliau meneruskan pembelajaran beliau dalam bidang pengajian islam di luar negara dengan tajaan daripada Kerajaan.
Dan setelah melakukan solat istikharah pada hari pertama..kebiasasaan ustazah M akan melakukannya berhari sehingga beliau benar-benar yakin dengan keputusan beliau.


   Tetapi setiap kali beliau bermimpi...... Tetapi setiap hari selepas beliau buat solat sunat istikharah pasti beliau akan bermimpi terlihat bayangan ustaz K tetapi antara bayangan tuh terlihat bayangan lelaki negro tuh. Malahan setiap hari dalam mimpi ustazah tuh..bayangan lelaki negro tu makin hampir berbanding bayangan Ustaz K. Maka hati ustazah K semakin tidak tenteram seolah-olah menidakkan mimpi yang berlaku. Untuk menghilangkan rasa resah di hati beliau bercadang untuk bertanyakan pada orang yang lebih arif iaitu Lebai Osman (bukan nama sebenar) yang sering dijadikan tempat pertanyaan sekiranya beliau ade kemusykilan agama. Lebai Osman pun menjelaskan yang mimpi yang dialami oleh ustazah itu adalah benar. Lebai menyatakan maksud mimpi tersebut secara tafsirannya bahawa kedua-dua lelaki
yang hadir dalam hidup ustazah itu adalah lelaki yang baik dan soleh tetapi antaranya keduanya ternyata lelaki negro itu lebih baik dan boleh memimpin kamu dunia dan akhhirat. InsyaAllah pilihan kamu takkan salah dan Allah bantu kamu bagi mengenalpasti mana yang lebih buat kamu sedangkan Dia Maha mengetahui. Setelah panjang lebar diterangkan oleh Lebai Osman lalu baliklar ustazah dengan hati yang lega walaupun bercampur rasa hiba. Namun setelah difikirkan masak-masak lalu ustazah M pun mengambil keputusan untuk menerima pinangan lelaki negro itu. Dipendekkan cerita Ustazah M berkahwin dengan lelaki negro itu dengan hati yang redha. Namun selang beberapa bulan berkahwin dengan lelaki negro tu yang namanya
Ahamd Karim Jabeer (bukan nama sebenar) ustazah M masih belum mendapat menerima kenyataan beliau berkahwin dengan lelaki negro itu. 


      Memang fitrah manusia ustazah kate manusia suka memilih kepada kecantikan dan kesempurnaan. Dengan keadaan fizikal suaminya yang besar,hitam legam dan muka yang hodoh dan jauh kalau di”compare”kan dengan orang-orang melayu. Dan ustazah M juga tidak lari dari godaan syaitan yang selalu memburukkan suaminya agar dia ingkar terhadap suaminya.
Namun berkat ilmu yang dipelajari dan asuhan ibubapa bahawa suami wajib dihormati maka setiap kata dia taat pada suaminya namun rasa kasih sayang dan cinta terhadap suaminya masih belum terpaut walaupun sekelumit zarah. Mungkin kerana kehodohannya hati ustazah M susah untuk menerima.
Suaminya perasan bahawa ustazah masih lagi tidak dapat menerimanya dan beliau tahu kerana rupa paras nya yang hodoh menyebabkan isteri kurang mesra dengannya. Walau bagaimanapun suaminya tekad untuk mengambil dan mencuri hati isterinya. Setiap hari tidak pernah lepas dia membeli sejambak bunga untuk ustazah M. Dia tahu isterinya sering mengelak daripada berselisih dengannya kecuali ketika menyediakan makan dan pakaian masa itu sahaja yang dia dapat tatap wajah ayu isterinya. Mahu tidak mahu setiap kali isterinya berada dalam bilik atau setiap kali sedang bersolat pasti beliau akan panjat tingkap semata-mata ingin merenung wajah isterinya. Betapa pilu hatinya kerana kehodohannya itu menyebabkan isterinya tidak dapat menerima beliau. Namun suaminya tidak pernah putus asa berdoa setiap hari memohon kepada Allah agar dilembutkan hati isterinya agar menerima dia seadanya. 


    Ustazah M perasan yang suaminya selalu senyap-senyap mengintai beliau dan selalu membelikannya bunga,memasak untuknya. Genap setahun perkahwinan mereka, satu hari terusik hati Ustazah M melihat kesungguhan suaminya yang tidak pernah kenal erti penat untuk menawan hatinya ialah ketika suaminya ingin mengintai beliau seperti biasa. Dia sengaja memerhatikan suaminya memanjat tingkap dan terlihat oleh ustazah M kesan luka yang amat dalam
akibat tergesel dengan kepingan asbestos (atap). Mengertilah beliau bahawa setiap kali panjat pasti suaminya akan terluka. Dan beliau membayangkan setiap hari selama setahun suaminya memanjat semata-mata untuk melihat isterinya dari jauh. Hati ustazah M semakin sebak mengenangkan kesungguhan suaminya itu. Pada suatu malam ustazah M hendak pergi ke tandas tiba-tiba beliau terdengar rintihan seseorang. Rupa-rupanya suaminya senang teresak-esak menangis menunaikan solat malam. Tersentak hati ustazah M sehingga tersandar di dinding mendengar doa yang dibaca oleh suaminya..



Ya Allah,
Ku Pohon Peliharalah Keselamatan dan Kesihatan Isteriku
Kau tenteramkanlah hati beliau ketika melihat wajahku
Andai kehodohanku menjadi hati isteriku tidak tenteram
Kau permudahkanlah beliau mengelak dariku
Ya Allah,
Aku bersyukur Kau temukan aku dengan bidadari dunia
Aku Redha dengan keadaan diri dan rupaku
Aku pohon bukakan sedikit ruang hati isteriku agar menyayangiku biarpun sedikit
Jadikanlah beliau temanku di Syurga Jannah menemaniku



..panjang lagi doanya dan itu antara ayat-ayat yang menyentuh hati ustazah sehingga terbuka hatinya menyayangi suaminya itu. Selang beberapa tahun kemudian mereka dikurniakan anak yang comel2 dan putih kulitnya. Sehingga kini ustazah M masih mengajar di sekolah yang sama dan hidup bahagia.


Selesai sahaja cerita itu..ramai yang teresak-esak menangis..tetapi moral cerita itu ustazah M nak sampaikan cinta sampai tahap gaban pun kalau kiter tak takde niat nak dirikan masjid dengan bakal isteri or suami dan takde usaha dan doa kepada Allah suatu hubungan itu susah untuk berkekalan. Pokok pangkalnya niat ikhlas dalam suatu perhubungan. 
Wallahualam

Friday, 13 June 2014

Di Jalan Dakwah Aku Menikah...

Edit Posted by MissShyShy with No comments


Berat fikiranku memikirkan akan hal ini… Pertunanganku akan berlangsung minggu depan.


Aku masih di awangan.. Betulkah keputusan yang telah ku buat ini?

Aku berasa lapang namun berdebar.. Tiada hujah yang membuatkan aku menolak pinangan keluarga itu. Aku diberitahu anaknya itu sekepala denganku.. Aku tak berapa faham sangat. Namun, bila diselidiki, dia agak kolot, kata mamanya.. Terlalu memilih.. Dia mahu mamanya mencari seseorang yang menitikberatkan akan hal-hal islamik.

Aku ni begitu ke?


Wallahua’lam..tapi, aku sendiri mahukan pasangan yang ada agama. Bukan paras muka. Berkata mengenai paras muka, aku sendiri masih belum melihat gambar bakal tunanganku. Biarlah dan aku memang dahagakan tarbiyah. Moga-moga dia dapat menghilangkan kehausan ini…

Kata orang, tunang ni medium untuk kita mengenali pasangan kita lebih dekat. Namun, aku tidak menyokong sangat perkara ini.. Malah sebenarnya, aku lebih suka mempercepatkan pernikahan.. Tapi, takut juga dilabel gatal dan tak sabar.. Susah-susah..

***
Hari pertunangan

“Wah.. Bakal menantu mak ni ayu berpakaian begini,” usik bakal mertuaku sambil menyarungkan cincin. Cincin itu tersarung jua.. Hampir menitis air mataku..kini aku menjadi tunangan orang..

Fasa pertunangan berlaku dengan pantas..

Aku langsung tidak mengangkat wajah. Malu, segan, semua ada. Inilah yang akan dilalui oleh semua orang.

***

Istikharah tidak putus-putus walaupun sudah menjadi tunangan orang. Aku tahu bertunang bukan sesuatu yang pasti.

Malam itu juga aku bermimpi.. Seorang lelaki bertemu denganku dan menyerahkan sebuah Al-Quran. Dia mengucapkan terima kasih kerana menerimanya.. Tapi wajahnya tidak begitu jelas.. Aku terjaga..

Aku beristighfar.. Mainan tidur ni bukan boleh dipercayai sangat.

***

Tetiba satu hari tu, aku teringin nak berjalan-jalan ke taman permainan. Teringat pada sahabat-sahabatku..

Mereka boleh dikatakan tergolong dalam kumpulan manusia yang komited dengan dakwah.. Aku juga dalam kalangan mereka, walaupun kini aku di sini.. Roh dakwah masih melingkar dalam qalbuku.

Nak kata ukhuwah antara kami sangat erat, tiada masalah antara kami yang antara kami tak tahu.. Sampai sekarang pun, berita pertunanganku telah tersebar, dan semua menanti kad perkahwinan dariku… Malah ada yang mendoakan aku mendapat sahabat seperjuangan.. Dah lama aku aminkan.. Cuma, ALLAH Maha Berkehendak..


Ana tak tahu sangat pasal tunangku ini…

Tapi bila dengar kata-kata ibuku, dia adalah ustaz.. No komen.. Patutlah di label kolot.. Hmm.. Kesian dia..

***

“Ingat senang ke buat kerja dakwah ni sampai enti boleh datang lewat?,” Satu mesyuarat tergempar membuatkan aku kecut dimarahi di depan semua exco.

“Maaf, saya ada masyaqqah.. Tapi demi tidak mengulangi kesilapan, saya rela dihukum selagi hukuman itu tidak menyalahi syarak!” tegas kata kata itu keluar dari mulutku.

“Owh, baiklah.. Selepas ini, enti dihukum untuk beristighfar 1000 kali. Sanggup buat?,” ketua itu keluarkan arahan.

“Baik.”

“Duduk. Ok semua, ini bukan dikhususkan kepada ukhti yang terlambat ni, tapi untuk peringatan bersama. Kita mengerjakan dakwah bukan suka-suka. Sekali lagi, kita yang melakukan kerja dakwah ini perlu serius dalam setiap tindakan kita. Biarpun kita tahu dakwah ini tidak akan terhenti sehingga kiamat, tapi kita perlu lakukan yang terbaik selagi kita hidup. Inilah jihad kita.

Semua ini adalah pengorbanan.. Berkorban menyumbang jiwa dan harta, masa dan nyawa serta segala-galanya demi mencapai matlamat. Di dunia ini tiada jihad yang tidak menuntut pengorbanan. Segala pengorbanan yang disumbangkan demi gagasan ini tidak akan disia-siakan sebaliknya akan dibalas dengan ganjaran yang lebih besar dan pahala yang lebih baik. Sesiapa yang tidak mahu berkorban bersama kita dia akan menanggung dosa.

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka." (Al-Taubah: 111)

"Katakanlah (wahai Muhammad): Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu.." (Al-Taubah: 24)

"Yang demikian kerana sesungguhnya (tiap-tiap kali) mereka merasai dahaga, dan merasai penat lelah.." (Al-Taubah: 120)

"Jika kamu taat (menjalankan perintah Allah ini), Allah akan mengurniakan kamu dengan balasan yang baik." (Al-Fath: 16)

Dengan ini kalian memahami apakah yang dimaksudkan setiap kali kita melaungkan:

“Mati di jalan Allah adalah cita-cita utama kami.”

“Satu lagi.. Bila menjadi orang yang membawa seruan kepada ISLAM, kita perlu terkehadapan didalam semua aspek.. Paling penting hubungan kita pada ALLAH, manusia dan alam ini amnya..

Ibadah kita sebegai penggerak bukan seperti insan biasa… Kita kena bermujahadah. Jangan ikut telunjuk nafsu. Akhlak kita juga perlu menghampiri tahap paling baik walau tidak sempurna.. Rasulullah telah menjadi qudwah kita.. Hanya ikut apa yang digariskan oleh Baginda…”

“Oleh kerana selepas ini, kita semua akan terpisah, maka ana harap semua dapat meneruskan dakwah islamiah di tempat masing-masing…”

Itulah kata-kata terakhir Ketua Dakwah itu sebelum membincangkan hal yang sepatutnya.


Aku termotivasi.. Namun, entah adakah itu akan kekal dijadikan pengajaran.

Selepas 3 minggu berada di rumah.. Barulah aku rasakan, yang berdakwah ni bukan mudah jika dilakukan secara seorang-seorang. Bila ada orang masuk meminang, aku mendapat idea, asal dia boleh terima diriku, melihat islam itu tinggi dan mendalaminya dan mengamalkannya.. Cukup bagiku.. Dan dialah mangsaku untuk dijadikan perisai.. Semasa berdakwah dalam masyarakatku..

"Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya." (Al-Haj: 78)

Allah dah suruh dalam surah ini… Tidak boleh tidak perlu menyahutnya..barulah dikatakan bersyukur..

***

“Abang tak tahu pulak yang sayang ni aktif di kampus… Yang abang tahu sayang ni pelajar UIA saja. Yang sangat sibuk dengan pelajaran..,” buah hatiku memandang wajahku dengan pandangan lembut. Kini, dihadapan ku ini bukan lagi orang luar.. Dia sah menjadi pelindungku dua hari lepas..

“Tak pelah bang… Sekarang dah tahu.. Oklah tu..,” Aku membalas pandangannya. Tangan ku ligat menaip sesuatu… Kekok sebenarnya..

“Dakwah di sini memerlukan kita, abang bersyukur mendapat sayang. ALLAH makbulkan doa abang selama ini. Abang perlukan seorang serikandi yang boleh menemani abang di setiap langkah penuh berduri dalam menuju redha ALLAh.. Dan semua ciri-ciri sayang ada dalam doa itu. Abang terus sujud syukur selepas sayang menerima cincin pertunangan dulu. Dan abang kagumi kesabaran sayang semasa tempoh pertunangan.

Walaupun abang tak cari, sayang juga tak tercari-cari.. Abang sengaja uji sebenarnya. Abang nak tengok, sama ada sayang ni jenis yang menjaga ikhtilat atau tidak.”

“Tapikan.. Sayang tak nak tahu ke, abang kenal sayang dari siapa?,” tetiba persoalan itu disebutnya. Dia menarikku supaya merapati dirinya. Aku meleretkan senyuman. “Nak-nak..”

“Abang terbaca blog sayang sebenarnya… Abang tak tahu kenapa abang tertarik sangat dengan pemilik blog itu. Abang tengok kat profil, orang negeri jugak.. Oklah.. Terus buat siasatan.. Dan sampai satu ketika, sayang dok cerita pasal keluarga dalam blog.. Abang ambil setiap maklumat yang ada… Tu yang bleh sampai maksud tu.. Dalam masa yang sama.. Abang tidak pernah putus-putus berdoa supaya ALLAH tunjukkan jalan.. Akhirnya muncul jua serikandi Mujahidah muslehah di depan mata abang.. Alhamdulillah..”

Aku bersyukur sebenarnya. Yalah… Selepas ini, aku berteman untuk meneruskan perjuangan di tempat sendiri. Dia sangat-sangat bersemangat selepas aku menyatakan impianku, mengislahkan masyarakat. Dia memang sudah terlibat dalam medan dakwah…

Mengikut persepakatan bersama..kami akan ke pondok untuk sama-sama mengaji menambah ilmu untuk bekalan dakwah.. Sekali setiap bulan di Kelantan. Aku beruntung mendapat suami sepertinya. Doakan ikatan ini kekal hingga ke syurga kerana DI JALAN DAKWAH AKU MENIKAH.

Buat para pejuang ALLAH baik sister-sister di luar sana, jangan khuatir jika kita insan yang biasa-biasa sahaja..

Berdoalah dari sekarang, semoga dapat seorang yang mencintai ALLAH dan komited & faham pada ilmu dan dakwah.. Cuma, sebelum itu, teruslah mengejar cinta ALLAH yang hakiki.. Semoga kita semua mendapat keredhaan ALLAH!