Thursday 18 June 2020

Memilih bukan untuk mencari yang sempurna, tapi memilih untuk mencari yang serasi.




Zaman sekarang kalau umur dah 24,25 tahun ke atas dan masih status single, mesti akan ada yang judge kita ni sebagai memilih.. tak cakap orang lain, mira sendiri pun kekadang terkena tempias. yela, tahun ni umur mira 24 tahun dah.. kawan-kawan lain dah ramai bertunang, berkahwin and yang dah ada anak pun ada.. tapi kita masih enjoy life as single. so mulalah makcik-makcik bawang, tak pun akak abang bawang judge kita 'dia ni memilih sangat, tu yang takde lagi'.

To be honest, kita bukan taknak bagi peluang dekat sesiapa, taknak berkawan dengan sesiapa.. of course jauh di sudut hati mungkin ada perasaan nak ada pasangan and berkahwin tu.. tapi belum jumpa yang sesuai. dan bukan jenis mira yang main ikut dang je berkawan dengan siapa-siapa.. tak. mira akan perhati and tapis dulu.. Mira hanya berkawan dengan mana yang dah kenal je.. 

Bagi mira, memilih tu kena ada. contoh la kan.. kita dah tahu lelaki tu jenis yang pemalas, panas baran, suka naik tangan.. malas nak kerja, kerja rumah semua harap dekat mak, makan tidur je.. pastu kawan dengan orang yang entah hape-hape, hisap dadah. adakah kita masih nak dekat dia? dengan alasan dia nak dekat kita, suka dekat kita. so kita patut terima? 

begitu jugak dengan lelaki.. kalau korang dah sedia maklum perempuan tu jenis yang pemalas, pengotor.. malas nak buat kerja rumah, kuat maki hamun, tak respect orang lain.. adakah korang masih nak terima untuk hidup bersama? sedangkan korang masih ada pilihan. terima dengan alasan sebab cantik, kaya.. boleh menjamin kebahagiaan ke? 

kita ada kuasa untuk memilih.. jadi kalau kita rasa kita tak boleh dengan dia, kita tolak la secara baik. jangan pulak tolak secara kasar, main maki hamun. kang tak pasal dia hantar santau. kita kalau boleh nak kahwin dalam jangka masa yang panjang, sampai akhir hayat. hari-hari pagi petang malam nak hadap muka dia. so carilah yang sesuai dan serasi dengan kita. bukanlah nak cari yang sempurna perfect semua benda. tapi hanya untuk mencari pasangan yang betul-betul serasi untuk hidup bersama kita. 

tadi mira ada ternampak satu video berkenaan expectation untuk pasangan. sajalah mira nak kongsikan sedikit apa yang mira expect dari seseorang. sebelum kita kenal seseorang, of course kita akan ada expectation yang kita harapkan dari seseorang lagi lagi yang untuk dijadikan calon. First, apa yang mira expect.. dia boleh terima mira seadanya. boleh terima segala kekurangan dan kelebihan diri mira. boleh bertolak ansur dan tak putus asa dengan mira. 

kita sebagai perempuan, akan ada mood yang swing-swing nak cari pasal la, tetiber moody la. kekadang sedih.. jadi harapannya dia tak akan putus asa la dengan kita. still boleh layan and bersabar dengan kerenah kita. then, bertanggungjawab. kekadang kita as perempuan pun faham dengan keadaan kewangan lelaki. kita bukannya nak yang berduit yang kaya-raya pun.. at least yang cukup pakai minum bayar rumah apa semua. awal-awal of course la akan ada tempoh struggle sikit.. kita pun faham.. sekurangnya lelaki tu jenis yang berusaha untuk mencari rezeki, takdelah yang jenis goyang kaki malas nak kerja and harap dekat bini je. 

bukan yang kaya-raya, tapi sederhana cukup untuk hidup. takde berhutang sana-sini.. and last, setia. rasanya semua pun faham kut istilah setia ni.. bukan jenis yang dah ada tapi sibuk nak melayan berkawan sana-sini. kalau dah ada, buat cara dah ada, yang takde tu, takpelah.. 

actually, selagi kita belum berkawan  dengan dia, kita tak akan kenal dia macam mana.. so tu je kut expectation mira before kenal dengan sesiapa. kita hanya kenal seseorang tu selepas berkahwin.. jadi sebelum kita berkahwin, buatlah pilihan yang bijak. bukan untuk mencari yang sempurna, tapi untuk mencari yang serasi dengan kita. 

mira sendiri pun masih single. hahaha. doakanlah mira cepat bertemu jodoh dan dipermudahkan segala urusan. semoga yang baik-baik sahaja untuk kita semua. apa yang mira share di sini hanyalah sebagai pendapat personal mira dan takde kena mengena dengan sesiapa. wallahualam. 

No comments:

Post a Comment