Monday 29 July 2013

LaiLaTuL-QaDaR...

assalamualaikum dan ahlan wasahlan wamarhaban bikum ~
malam nie amira nak share satu perbualan nabi musa... amira ambil nie dari facebook salah seorang friends di facebook amira... nak tau saper?? jeng,jeng,jeng !!!! takut dia marah lar pulak.. ngeeeee~ tak payah lar eh.. baca jelah ~! 


Perbualan nabi Musa a.s yang terkenal suka berdialog dengan Allah.

· Nabi Musa a.s: “Ya Allah aku ingin mendekatiMu?”

· Allah: “Apabila engkau menghidupkan malam Lailatul-Qadar!”

· Nabi Musa a.s: “Ya Allah aku ingin RahmatMu?”

· Allah: “Rahmat dan belas ikhsanKu kepada mereka yang menghidupkan malam Lailatul-Qadar!”

· Nabi Musa a.s: “Ya Allah aku ingin melintasi Titian Siratul Mustaqim selaju kilat”

· Allah: “Hanya jika engkau menghidupkan malam Lailatul-Qadar“

· Nabi Musa a.s: “Ya Allah aku ingin duduk dibawah pohon syurgaMu dan menikmati buah-buahannya?”

· Allah: “Dirikanlah ibadat pada malam Lailatul-Qadar!”

· Nabi Musa a.s: “Ya Allah aku ingin selamat daripada api neraka?”

· Allah: “Wahai Musa, carilah keberkatan pada malam Lailatul-Qadar!”



Nabi Muhammad s.a.w bersabda : "apabila tiba malam akhir ramadhan maka menangislah Langit dan Bumi serta Malaikat kerana musibah yg menimpa Umat Muhammad". Sahabat bertanya : "apakah musibah itu?" Rasulullah menjawab: "(musibah) kerana perginya bulan Ramadhan yg mana di dalam bulan ini doa dimakbulkan, semua sedekah diterima dan semua kebaikan dilipat gandakan pahalanya serta seksaan ditolak."



No comments:

Post a Comment