Saturday, 19 July 2014

Nikah Gantung Adalah Couple Yang Halal...

Edit Posted by MissShyShy with No comments
بسم الله الرحمن الرحيم ... الحمدالله رب العالمين. حمداشاكرين. والعاقبة للمتقين. والصلاة والسلام على رسولنا محمد وءاله وصحبه اجمعين



mesti anda tertanya-tanya kan aper itu nikah gantung.. maybe ada di antara korang ni  baru first time dengar perkataan nikah gantung ni.. jangan risau.. nanti kita kupaskan apa itu nikah gantung.. nikah gantung sangat famous gebabom di kalangan pelajar universiti lah... biasalah orang muda.. teringin nak kahwin.. tapi masih belajar.. takde sumber kewangan lagi nk tanggung anak dara orang.. tapi cuba untuk elakkan maksiat dan nak mendapatkan keredhaan Allah dalam perhubungan.. nilah jawapannya, nikah gantung !
NIKAH GANTUNG ADALAH COUPLE YANG HALAL

[●] Apa makna nikah gantung nie?? dalam bahasa arab dipanggil "nikah khitbah.Ia adalah pernikahan spt yg lain,cuma slps akad nikah pasangan b'kenaan x boleh tinggal sebumbung,dan suami x wajib bg nafkah zahir batin.Ertinya isterinya itu masih dibawah tanggungan ayahnya sehinggalah keluarga pihak prempuan menghantar anak prmpuan nya itu ke rumah keluarga lelaki itu.

[●] Apa istimewanya nikah gantung nie?? halal pasangan ini keluar b'sama, b'pegangan tgn,b'pelukkan,cium2 dan sebagainya kerana mereka adalah suami isteri.Sekiranya mengandung sekalipun,anak itu adalah anak yg sah.

[●] Kalau pegang2 tgn,nanti tak timbul fitnah ke?? nikah gantung nie bukan nikah yg perlu disembunyi,bahkan kita perlu hebohkan pada umum bahawa kita telah berkahwin,jadi tidak timbul isu fitnah melainkan kalau org tu jenis kaki fitnah.

[●] Siapa yg sesuai utk nikah gantung??Nikah gantung amat sesuai bg mereka yg masih belum b'kemampuan dlm kewangan,atau yg masih belajar ,atau masih belum mendapat kerja,masih dialam universiti.



dah faham?? jom kita selami pulak apa hukum dan asbab nikah gantung or lebih dikenali nikah khitbah...

Hukum Nikah Gantung 

a) Nikah Gantung dalam bahasa arab disebut " NIKAH KHITBAH " dan hukumnya HARUS .

b) Nikah Gantung bermaksud pernikahan diantara pasangan pengantin yang tidak duduk serumah dalam satu - satu tempoh yang ditetapkan hasil persetujuan bersama kedua - dua belah pihak . Tanggungjawab pemberian nafkah oleh suami kepada isteri juga diringankan dan boleh dilepaskan .

c) Nikah Gantung juga mengadakan “ Majlis Akad Nikah “ yang harus mereka
ikuti sebagaimana perkahwinan biasa dilakukan .

d) Syarat SAH Nikah di dalam rukun – rukun perkahwinan seperti suami , isteri , wali , saksi , dan akad (Ijab Kabul) dan juga mas kahwin perlu ada untuk syarat sah nikah .

e) Nikah Gantung menangguhkan “ Majlis Kenduri Kahwin (WalimatulUrus) “ dan penangguhan majlis kenduri kahwin tersebut kadang – kadang menjangkau bertahun – tahun lamanya .



Sebab – Sebab Biasa NIKAH GANTUNG dilakukan

l ) Suami masih belum mampu menyara sepenuhnya kos sara hidup isteri seperti SEWA RUMAH , PAKAIAN dan sebagainya .

ll) Pasangan yang masih lagi Belajar dan Menuntut .

lll) Belum bersedia memberi Komitmen sepenuhnya didalam menunaikan tanggungjawab berumah tangga .
Setelah majlis Akad Nikah berlangsung , kedua – dua pasangan harus tinggal berasingan sehingga benar – benar bersedia untuk memikul tanggungjawab
sebagai Suami Isteri . Pada kebiasaan pasangan ini akan tinggal di rumah ibu bapa masing – masing .

Tujuan utama “ Nikah Gantung “ ini dilakukan ialah bagi mengelakkan berlakunya Perzinaan dan Lahirnya Anak Luar Nikah . Setelah kedua – dua pasangan ini melalui nikah gantung , mereka boleh bertemu , berdating dan bermesra . Malah jika melakukan sek pun sehingga melahirkan anak ia tidak salah dan tidak haram . Anak yang mereka melahirkan itu adalah “ SAH “hukumnya .
Walaupun mereka Nikah Gantung , mereka adalah pasangan suami isteri yang SAH di sisi Agama Islam dan undang – undang Kerajaan Malaysia .




p/s : drpda korang duk dating,call tiap mlm,msg2 tu,lg baik korang nikah gantung dulu.Semua nya akan b'tukar pahala,msj2 dgn isteri @ suami dpt pahala,pegang tgn dpt pahala ,seronak kn ?? (^_^)

teringin pulak diri ni nak merasai.. tapi sadis ! takde orang nk.. huhuhu..  =p ok lah.. sekadar ini sahajalah perkongsian untuk bab ini..

0 comments:

Post a Comment