Thursday 16 July 2020

Perjalanan Students Sabah dan Sarawak ke UiTM Raub



Hai.. kali ni mira nak bagitahu macam mana students yang dari Sabah dan Sarawak khususnya nak pergi ke UiTM Raub, Pahang. Tengahari tadi mira baru je dapat whatsapp dari adik Kila tanya berkenaan ni. Dia maklumkan yang dia dah tanya pakcik 'google' tapi tak dapat jawapannya. Jadi mana yang mira tahu dan boleh bantu, mira cuba untuk bantu adik-adik yang baru nak masuk belajar di UiTM Raub. 

KLIA, KLIA 2 - TBS

Pengangkutan dari KLIA, KLIA2 ke TBS ada 2 option. Korang boleh naik KLIA Transit (ERL) atau bas. Kalau ERL hanya ambil masa lebih kurang 30 minit dan korang turun di Stesen Bandar Tasik Selatan. TBS dengan Stesen tersebut tak jauh pun. 



Manakala kalau bas, TBS sedia perkhidmatan bas dari KLIA-TBS melalui syarikat JETBUS. 
Korang boleh buat pembelian tiket di portal e-tiket, eticketing.tbsbts.com.my


Mira lebih prefer korang untuk naik ERL je lebih mudah. Tapi agak mahal la compared to bas.  

TBS - TERMINAL BAS RAUB

Dari TBS ke Terminal Bas Raub.. Korang kena ambil bas nak pergi ke sana. Ada banyak choice yang korang boleh tengok sama ada dari redbus, catchthatbus atau TBS untuk tengok jadual perjalanan atau tempah tiket bas. 





Ni antara contohnya.. From, pastikan ambil yang TBS (Terminal Bersepadu Selatan), Kuala Lumpur. To Terminal Bas Raub. Untuk yang website TBS, akan ada beberapa pilihan bas iaitu Mara Liner, Pahang Lin Siong, Queen Express dan Transmalaya Ekspres. Mira suggestkan untuk ambil Pahang Lin Siong je. Yang lain mira tak suggestkan tapi korang boleh je nak try.. tak ada sebarang masalah. 


TERMINAL BAS RAUB - UITM RAUB

Terminal bas raub ada 2. yang lama dan baru. Nanti bila korang nak turun dari bas tu, make sure korang turun di terminal bas raub yang baru. Walaupun terminal bas yang lama dan baru tak berapa jauh, tapi yang baru lagi mudah untuk korang dapatkan van nak ke uitm. Kalau korang keliru, tanya driver bas tu. 

Stesen bas lama


Stesen bas baru


Ni mira sertakan gambar untuk mudahkan korang kenal pasti stesen bas mana yang lama dan baru. 

Bila korang tiba di Terminal bas ni, korang hanya kena tunggu van putih uitm datang. Van nilah yang akan bawak korang masuk ke dalam UiTM Raub. Van putih ni akan sentiasa round-round area bandar raub untuk ambil students. Kalau korang tak pasti, korang boleh tanya je driver van tu.. Zaman mira dulu, tambang van ni RM1.50 sehala. sekarang mira tak pasti berapa dah caj tambang dia. 





In case la kalau korang dah tunggu lama dekat terminal tu, then takde-takde van putih ni datang. korang boleh ambil teksi ataupun ambil grab. Just maklumkan yang korang nak ke uitm raub. 


KLIA, KLIA2 - HENTIAN BAS PEKELILING (TITIWANGSA)

Bas dari TBS ke Terminal bas Raub agak terhad. Kalau korang tak sempat nak catch up bas dari tbs, korang boleh ke hentian bas pekeliling. Dekat sini lebih banyak bas dan waktu perjalanan pun banyak compared to TBS. 



Perjalanan dari KLIA, KLIA2 ke hentian bas pekeliling agak rumit sikit tau. Untuk yang first dari KLIA, KLIA2.. korang kena ambil ERL pergi ke KL Sentral. Then bila dah sampai di KL Sentral, tukar pulak naik monorel untuk ke Titiwangsa. Masa perjalanan mira tak pasti. Terminal pekeliling hanya sebelah monorel tu je. 


HENTIAN BAS PEKELILING - TERMINAL BAS RAUB

Di hentian bas pekeliling ni, korang ambil bas Pahang Lin Siong untuk ke Terminal bas raub. 




Korang boleh perhatikan masa perjalanan di pekeliling ni lebih banyak dari yang TBS. jadi kalau korang tak sempat nak ambil bas dari TBS, boleh ke Pekeliling. 

Sekian sahaja perkongsian untuk korang especially students yang ingin ke UiTM Raub.. Semoga sedikit sebanyak dapat bantu korang merancang perjalanan.. All the best guys! babai!

No comments:

Post a Comment