Sunday 21 October 2018

Disebalik hujan, ada Pelangi




aku baru je terbaca satu tweet ni tadi. dia tweet yang Allah takkan uji jika kita tak mampu. dia uji sebab dia Maha Mengetahui yang kita mampu untuk tempuhi ujian tu. So, aku terimbau kembali beberapa kejadian yang berlaku dalam hidup aku..

Disebalik hujan, ada pelangi. yes! sekarang aku percaya dengan kata-kata ni and aku still berpegang dengan quotes ni.. 

so, sajelah nak sharing pengalaman hidup aku, yang membuatkan aku percaya and berpegang dengan quotes ni..



First. dulu zaman sekolah rendah, antara kawan rapat aku.. syahidatul, alia, masrina, hajar, farhah.. and yang paling rapat waktu ni ialah syahidatul.. and UPSR waktu tu, antara kami-kami ni.. aku lah yang paling lowest.. diorang semua dapat 5A, 4A.. aku dapat 3A je.. masa tu down gila.. same goes to PMR, kawan-kawan dapat tinggi.. aku just dapat 5A 4B je.. tapi Alhamdulillah, rupanya Allah nak bagi masa SPM. SPM aku dapat 7A.. Bersyukur la 7A.. walaupun tak straight A's. kalau straight, macam magik pulak.. aku pun tak percaya. kekeke... waktu tu aku faham, Allah tak bagi waktu UPSR, PMR.. tapi Allah nak bagi special untuk SPM.. 




Second. waktu sekolah and lepas SPM dulu.. aku kena jaga arwah tok aku.. bayangkan kawan-kawan lain asyik keluar sana sini.. aku duduk rumah teman tok aku, jaga tok aku.. zaman sekolah bergilir dengan mak sedara aku.. kalau dia ada kelas hari sabtu, aku kena jaga.. kalau dia takde kelas, bolehla nak keluar kejap-kejap.. tapi before maghrib wajib balik. sebab nak take turn.. waktu bibik ada pun bergilir dengan bibik.. tapi satu je nak cakap, sepanjang aku jaga arwah tok.. rezeki aku sentiasa murah.. tak pernah kut waktu tu rasa duit tak cukup.. sentiasa cukup.. sepanjang diploma arwah tok aku masih ada pun, duit sentiasa cukup.. kekadang siap ade lebih setiap bulan..  tapi lepas arwah tok dah takde, baru lah rasa kekadang duit tak cukup.. kena jimat-cermat.. bagi aku, ni semua keberkatan. berkat sebab jaga arwah tok aku.. result SPM aku pun, aku rasa sebab berkat jaga arwah tok aku, nak harapkan usaha aku je.. memang tak la.. hehehe..



Third. Benda yang paling aku takut akan terjadi dekat life aku. and its happen.. bagi aku kejadian nilah yang paling sedih dalam hidup aku. arwah tok aku meninggal. and yang paling aku sedih waktu tu aku dekat uitm, tengah struggle final exam and LAST SEM. baru je lepas 1 paper, and ada bnyak lagi paper time tu.. waktu tu aku ada 2 pilihan je, tak dapat jumpa untuk kali yang terakhir and balik tapi repeat 1 semester lagi. waktu tu hari-hari aku menangis, and seriously memang takleh nak fokus langsung dekat final. aku yang selalu jaga tok aku.. bagi makan, mandikan, teman tidur... tibe-tibe waktu hari terakhir dia dekat dunia, kau tak dapat jumpa.. sedih sangat waktu ni... waktu ni, ramai yang mesej ucap takziah and ucapan, tapi still tak boleh hilangkan kesedihan.. waktu ni, orang ucap la takziah, suruh sabar, tabah ke apa.. kau takkan rasa apa-apa.. hati perasaan beku kejap. sebab terlampau sedih.. tapi Alhamdulillah, bagi aku ada 2 orang je insan yang dia takde bagi ucapan panjang-panjang suruh sabar ke apa.. tapi dia just tanya "ira, kau okay tak?" setiap kali aku post aku sedih, tengah down ke apa. dua insan ni muncul... tanya sama ada aku okay ke tak.. nampak ringkas je soalan ni, tapi seriously, nilah ayat yang paling buat kau rasa paling lega saat-saat macam ni. and kekadang tu dia takde tanya ke apa, tapi dia buat lawak bodo dalam group. kiteorang ade group ws waktu ni.. seriously, agak terhibur jugakla waktu tengah sedih. honestly, aku memang appreciate gila 2 insan ni. sebab kehilangan arwah toklah benda yang paling sedih pernah aku alami dalam hidup aku, and diorang cuba untuk buat aku happy.. Thanks fahmee, lutfi.. jangan fikir yang bukan-bukan ye.. diorang ni kawan je, and diorang dah berpunya.. btw, yang ucap takziah and ucapan tu, terima kasih. And percaya atau tak, dalam aku selalu menangis time final tu.. kekadang baca tak masuk apa, tengah-tengah jawab exam tu menangis, hari-hari pergi dewan periksa dalam keadaan mata bengkak.. tapi Alhamdulillah, Allah hadiahkan last sem tu aku dekan.. berkat sabar aku harungi detik-detik tu.. Allah datangkan pelangi dalam hidup aku.. 




And yang ni last la aku share, sem lepas.. aku MT dalam satu society ni.. and at the same time, aku JPB untuk kolej.. kesibukan tu takyah cakap.. siang malam, tak meeting.. event.. weekend orang lain balik, berjalan.. aku bersilih ganti antara event society and kolej.. kekadang takde masa untuk diri sendiri.. balik tengah malam, tidur tak cukup.. terpaksa bangun tengah-tengah malam nak study untuk test and siapkan assignment. tapi disebalik kesusahan ni.. Allah hadiahkan sesuatu di pengakhirannya.. ya. aku dekan sem tu... kekadang tak percaya pun ada, ingatkan degree ni takkan merasa dah dekan.. memandangkan ade beberapa subjek aku takleh nak carry. tapi tulah.. percayalah. di sebalik hujan, ada pelangi.. 

semoga ujian aku sem ni, petanda Allah nak hadiahkan sesuatu di pengakhirannya. 



No comments:

Post a Comment