Tuesday, 4 December 2012

TutUpLah AuraTmU wAhAi wAnIta~

Edit Posted by MissShyShy with No comments


“Biarlah aku tidak pakai tudung pun, ko sibuk apa? Luaran tak penting weyh,” balas Joyah selepas ditazkirah oleh Ida.

“Luaran tak penting? Bukan luaran menggambarkan dalaman ke?” Soal Ida.

“Mane ade, don’t judge a book by its cover. Aku tak kisah pun pakai ape, asal dalaman aku baik dah la,” jawab Joyah lagi.

“Ko cakap luaran tak penting, tapi ko habiskan ribu-ribu beli make-up dan make-up tebal-tebal tu ape? Dalaman?” Tanya Ida lagi, cuba memecahkan tembok ego si Joyah.

‘Ah, tu lain.” Jawab Joyah, dahinya mula berkerut.

“Ala, senang.Cakap je la ko tak nak pakai…” Sindir Ida.

Pakai tudung untuk menjadi baik atau jadi baik untuk pakai tudung, yang mana satu betul? Terpulang kepada anda, anda yang tentukan bukan ana. Menutup aurat merupakan satu ujian kepada kaum hawa dan ia juga satu bonus besar kepada mereka tetapi ramai yang tidak sedar. Ramai yang tidak sedar bahawa suruhan menutup aurat ini sebenarnya merupakan satu cara untuk mereka(kaum Hawa) meninggikan lagi harga diri mereka.

Pernah atau tidak, ada seorang kawan datang kepada anda dan berkata, “weh, ko taw, semalam aku nampak fulan dengan fulan tengah…Emm..Takpelah, malas aku nak ngumpat.” Mesti anda tension dengannya kerana cerita tidak habis, tergantung. Disebabkan tergantung, anda ingin tahu kesudahan ceritanya, lalu anda marah atau pujuk dia untuk menyambung ceritanya. Lihat,sesuatu itu menjadi mahal bila ia tergantung atau misteri.

Begitulah aurat memahalkan lagi penjaganya. Apabila dilakukan servey ke atas 40 orang lelaki, majoriti mengatakan bahawa perempuan yang seksi lagi menawan hati mereka berbanding perempuan yang bogel. Apabila ditanya mengapa, katanya, “alaa, dah bogel wat pe. Yang seksi la best coz kite jadi lagi nak taw, tu yang syok tu.” Dan soalan servey diedit sedikit, apakah pandangan mereka terhadap perempuan yang berpurdah. Jawapan mereka hampir sama yakni mereka sangat ingin tahu muka di sebalik penutup itu. Ditambah pula dengan gosip yang mengatakan perempuan berpurdah semuanya lawa-lawa sebab itu diorang berpurdah, elak fitnah.


Di zaman Rasulullah, seorang makcik tua sedang berjalan pulang dari pasar menuju ke rumahnya. Tengah dia lenggang-lengguk, datang seorang budak lelaki menegurnya.

“Wahai Makcik, apakah kamu tidak mendengar sabda Rasulullah yang menyuruh perempuan memakai jilbab?”


Tanpa banyak tanya, semua barang yang dibeli tadi dilepaskan dan dia berlari ke dinding berdekatan sambil tangannya cuba untuk menutup rambutnya. Lalu dia memanggil kanak-kanak tadi dan menyuruh kanak-kanak itu balik ke rumahnya dan membawa selendang kepadanya.


Di zaman Rasulullah juga, ada seorang perempuan tua yang gila. Apabila penyakit gilanya datang, dia tidak akan menghiraukan solat, puasa atau apa-apa tuntutan ke atasnya. Namun pada suatu hari, selendang yang menutup kepalanya terbuka dek ditiup angin, lalu dia menjerit kerana takutkan azab Allah dan terus pengsan.

Lihatlah betapa muslimah di zaman Rasulullah menjaga aurat mereka. Seorang makcik yang baru balik daripada membeli barang di pasar sanggup melepaskan semua barangnya demi menutup auratnya dan seorang gila pengsan apabila auratnya terdedah. Bandingkan dengan kita, sudahlah ada kain tudung, gila jauh sekali tapi aurat tetap didedah.


Ana pelik apabila melihat ada muslimah yang memakai tudung tapi nampak batang lehernya atau yang lebih teruk, rambutnya terburai keluar dari tudungnya bagaikan duri-duri landak. Ada juga yang elok menutup rambut tapi dada terbuka seperti sedang mengalu-alu sang helang datang menyambar. Makcik di kampung lagi teruk, pakai tudung tapi telinga keluar, astaga. Keturunan apakah dia.


Semasa di tingkatan1, ustaz memberitahu sehelai rambut perempuan yang dilihat lelaki ajnabi, perempuan itu akan dimasukkan ke dalam neraka selama 60 tahun akhirat. Dalam satu pendapat, 1 hari di akhirat sama dengan 1000 tahun di dunia. Itu rambut, benda yang boleh dibilang, sehelai demi sehelai. Tetapi bagaimana pula dengan kulit tangan yang didedah? Macamana ia dihitung? Liang roma demi liang roma? Sel demi sel? Wallahua’lam.

Ada pula yang menutup aurat tapi nipis kainnya sehingga nampak bentuk tubuh badannya atau nampak warna kulitnya. Diriwayatkan bahawa beberapa orang wanita Bani Tamim datang ke rumah Siti Aishah dalam keadaan berpakaian nipis. Melihatkan keadaan mereka, Aishah berkata kepada mereka, “jika kamu wanita mukminah, maka bukan begini fesyen pakaiannya.”


Sekarang, ana lihat ada satu jenis pakaian. Ana tidak tahu apa nama pakaian itu. Pakaian itu seakan-akan baju kurung tapi luarnya lut cahaya,ada corak bunga-bunga dan dalamnya macam singlet. Ketahuilah itu bukan pakaian menutup aurat kerana pakaian dalamnya menampakkan susuk tubuh badannya.


“Alaa, I dah beli. Mahal you taw. Membazir kalau tak pakai,” blebel Zainab kepada suaminya.

“Membazir? Membuang sesuatu yang dibenci Allah dikira membazir? Katakan ada seorang apek datang ke rumah kita dan menghadiahkan kita babi, tak nak buang babi tu sebab takut membazir?” Jawab suami Zainab.


“Tu lain…” balas Zainab sambil mulutnya yang muncung keluar.


“Lain tak lain. Cakap je la you nak pakai. Takyah cari alasan. You pakai, nusyuz, I talak 10!!” Marah suaminya.



P/s : Di tangan seorang ayah, ada 18 biji coklat. Si ayah membenarkan anaknya makan 17 biji coklat dan sebiji lagi dimakannya.Adakah si ayah berlaku zalim terhadap anaknya dek kerana makan sebiji coklat itu?Tidak,ini tidak zalim.Seorang ayah yang menghadkan anaknya daripada makan terlampau banyak coklat takut gigi anaknya rosak dan pada masa yang sama tidak mengabaikan keperluan dirinya sendiri.Inilah adil namanya.


Itu di pihak ayah,bagaimana pula di pihak anak.Jika anak tetap memilih coklat yang dilarang oleh ayahnya,apakah perkataan yang sepatutnya kita guna untuk melabelkan si anak?Sengal?Bodoh?Anda labellah sendiri,kalau ana yang labelkan,lagi teruk bunyinya.


Itulah analoginya. Allah menghalalkan 17 jenis lelaki kepada seorang wanita untuk mendedahkan auratnya kepada mereka dan mengharamkan 1 jenis lelaki yakni lelaki yang bukan mahramnya. Persoalannya, kenapa kebanyakan wanita memilih jenis yang diharamkan kepadanya atau ayat yang lebih tepat, mengapa ramai wanita membaham kesemuanya? Ha, labellah wanita-wanita jenis ini dengan perkataan yang anda labelkan si anak sebentar tadi.

0 comments:

Post a Comment